سردرد کرونا: سردرد ناشی از کوید 19 چه علائمی دارد؟

کرونا یک بیماری تنفسی است که میتواند روی ریه‌های شما تاثیر بگذارد و ناشی از ویروس کرونا جدید که در اصطلاح بالینی به آن SARS-COV-2 میگویند. علائم متعددی از این ویروس تشخیص داده شده است.

آیا سردرد یکی از علائم رایج کرونا است و چه تفاوتهایی با سردردهای تنشی خوشه‌ای و میگرنی دارد؟ برای پاسخ به این سوال و سوالات دیگر این مقاله را مطالعه کنید و نگاه دقیقتری به بیماری کرونا سردرد و دیگر علائم داشته باشید چون استفاده به موقع از مراقبتهای پزشکی بسیار مهم است.

اگر سردرد داشتید و شک کردید که به کرونا مبتلا شده‌اید خودتان را در خانه قرنطینه کنید و با پزشک خودتان تماس بگیرید. داروهای بدون نسخه پزشک‚ استراحت‚ کمپرس سرد به شما کمک میکند علائم سردرد را کاهش دهید و در طول زمان بهبودی علائم خودتان را تحت نظر داشته باشید.

دکتر نوری بهترین درمان سردرد را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

سردرد یکی از علائم احتمالی کرونا است. اینکه در چه مرحله‌ای از عفونت این بیماری رخ میدهد هنوز هم همچنان مشخص نیست. تا به امروز سردرد در اوایل و اواخر مرحله عفونت گزارش شده است. سردرد بعدی همراه با بدتر شدن این بیماری اتفاق می‌افتد.

سردرد میتواند یکی از علائم کرونا در افرادی باشد که میگرن دارند. در این موارد سردرد یکی از مشکلاتی است که قبل از شروع علائم دیگر مثل سرفه و تب رخ میدهد.

مطالعات شروع به بررسی اهمیت سردرد در ارتباط با کرونا کردند. اعداد دقیق بر اساس جمعیت مورد مطالعه متفاوت است. تحقیقات نشان داد که این میزان حدود ۱۱ تا ۳۴ درصد از مردمی است که به علت کرونا بستری شدند.

این برآورد در راستای گزارشات هر دو تا از سازمانهای بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری بیماریها انجام شده است:

• سازمان بهداشت جهانی گزارش کرد که روی ۵۵۰۰۰ مورد کرونای تایید شده تحقیقات را انجام داده است و متوجه شده است که ۶/۱۳ درصد از این موارد سردرد داشته‌اند.
  • مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها روی افرادی که به علت کرونا بستری شده‌اند متوجه شد که ۶/۹ درصد تا ۳/۲۱ درصد از افراد سردرد داشتند.

اگر بخواهیم زمان را مد نظر قرار دهیم این عامل به سن افراد بستگی دارد. داشتن سردرد یکی از علائم شایع کرونا برای همه سنین است. به طور متوسط حدود ۷ نفر از ۱۰ نفر افراد بزرگسالی که کرونا داشتند مبتلا به سردرد شده بودند. داشتن سردرد در کودکان کمتر شایع است. چون حدود ۶ نفر از ۱۰ نفر کودک سردرد داشتند.

مشخص شد که سردرد یکی از علائم شایع در افراد زیر 65 سال است.

سردردها در کرونا به چه صورت هستند؟

اگرچه سردرد یکی از علائم کروناست که کمتر شناخته شده است اما یکی از اولین علائم این بیماری محسوب میشود و از علائمی مثل سرفه و تب و از دست دادن بویایی (آنوسمی) رایجتر است.

بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید سردردها خیلی شایع هستند. مخصوصا برای افرادی که در طول روز به مدت طولانی به صفحه نمایش خیره میشوند بنابراین اگرچه افرادی که به کرونا مبتلا میشوند دچار سردرد میشوند اما اغلب افرادی که سردرد دارند کرونا ندارند.

محققان در حال بررسی نحوه تشخیص بین سردردهای شروع کرونا و سردردهای غیر کرونایی هستند. آنها متوجه شدند که سردردهای کرونا معمولا به این صورت هستند:

• درد آنها بین متوسط تا شدید است.
  • احساس کوفتن‚ نبض دارو فشار روی سر دارد
  • به جای احساس درد دریک قسمت از سر‚ درد دو طرف سر احساس میشود
  • بیشتر از 3 روز طول میکشد
  • به مسکنها مقاوم است

ما مطمئن نیستیم که چرا کرونا موجب سردرد میشود. ممکن است این ویروس مستقیما روی مغز اثر میگذارد یا مثل سایر بیماریها به علت کم آبی بدن یا گرسنگی ناشی از نخوردن و نیاشامیدن معمولی رخ دهد.

سردردها در کرونا

تفاوت این سردردها با میگرن چیست؟

برای افرادی که حملات میگرن دارند سردرد کرونا یک سردرد متوسط تا شدید توصیف شده است. اما برخلاف سردردهایی که ناشی از میگرن هستند با علائم شایع میگرن مثل حساسیت به نور و صدا رخ نمیدهند.

همانند دیگر بیماریهای ویروسی سردرد کرونا ممکن است همراه با تب باشد. هیچ موقع تب با میگرن رخ نمیدهد. مثل انواع دیگر سردرد از جمله سردردهای خوشه‌ای یا سردردهای تنشی که با تب همراه نیستند.

اگر شما سردرد دارید و نگران هستید کرونا داشته باشید. دمای بدن خودتان را اندازه بگیرید و هر گونه علائم دیگر را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر شما تب یا علائم دیگر کرونا را دارید بهتر است آزمایش کرونا را انجام دهید.

چه موقع سردرد در کرونا اتفاق می‌افتد؟

سردردها در شروع هر بیماری رخ میدهند و معمولا برای حدود 3 تا 5 روز طول میکشند اما بعضی مردم برای مدت طولانیتری از سردردهای ناشی از کرونا رنج میبرند. این موارد توسط افرادی گزارش شده است که سندروم پس از کرونا داشته‌اند یعنی کرونای طولانی مدت را تجربه کرده‌اند. داده‌ها نشان میدهد این سردردها اغلب می‌آیند و می‌روند اما خوشبختانه به تدریج و با گذشت زمان کاهش پیدا میکنند.

علائم دیگر کرونا که همراه با سردرد رخ میدهند چیستند؟

بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است اما میتواند موجب بروز علائم دیگر هم بشود که شامل مشکلات عصبی میشود. رایج‌ترین منبع معتبر این عوارض مشکلات عصبی سردردها و از دست دادن طعم و حس بویایی است.

کرونا میتواند مشکلات عصبی جدی‌تری مثل گیجی و مشکل در فکر کردن یا تمرکز کردن را ایجاد کند. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی گفت کرونا میتواند موجب بروز مشکلات عصبی متعددی بشود:

• آسیب عصبی
  • خستگی و ضعف
  • مشکلات فکر کردن و تفکر
  • درد در قسمت قفسه سینه عضلات و مفاصل
  • از دست دادن توانایی چشیدن و بویایی
  • تب و لرز
  • مشکلات تنفسی و ریه
  • مشکلات خواب
  • اضطراب افسردگی و استرس

با توجه به سن و جنسیت اگر علائم متعددی از کرونا در هفته اول بیماری تجربه میکنید شما میتوانید با پزشک خودتان تماس بگیرید.

علائم دیگر کرونا

سردردهای پس از بهبودی

برخی از مردم ممکن است پس از بهبودی از کرونا بازهم به صورت مداوم سردرد داشته باشند. افراد با درجات متفاوتی بهبود پیدا میکنند. آنها معمولا علائمی را 4 تا 5 روز بعد از عفونت با ویروس کرونا تجربه میکنند. اما ممکن است 14 روز طول بکشد تا علائم نمایان شوند. افرادی که علائم ملایم تا متوسط دارند پس از دو هفته بهبود پیدا میکنند.

بعضی از افراد پس از این دوره ممکن است علائم را به صورت دائمی تجربه کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها وقتی که علائم بیشتر از 4 هفته ادامه پیدا کند به این موارد شرایط پس از کرونا میگوید.

افرادی که شرایط پس از کرونا دارند میتوانند سردردهایی تجربه کنند که حتی بعد از اینکه علائم دیگر بهبود پیدا میکند ادامه داشته باشد. ممکن است افراد دیگر سردردهایی داشته باشند که با علائم دیگر همراه است و بیشتر از 4 هفته طول میکشد.

سردردهای پس از کرونا

اگر این علائم را دارید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر شما سردرد یا علائم  دیگری دارید و نگران هستید کرونا دارید یا نه این سه کار را انجام دهید:

• خودتان را قرنطینه کنید. در خانه بمانید و از افراد دیگر خانه فاصله بگیرید سعی کنید از تخت و حمام جداگانه استفاده کنید. اگر مجبور هستید در کنار خانواده خود باشید صورت خودتان را بپوشانید و 6 متر از دیگران دورتر بنشینید.
  • با پزشک خودتان تماس بگیرید تا دیگر علائم شما را بررسی کند. او به شما آموزش میدهد که چطور از خودتان مراقبت کنید. به شما پیشنهاد میکند تست کرونا را انجام دهید.
  • علائم خود را تحت کنترل داشته باشید اگر علائم شما رو به بدتر شدن است باید سریعا تحت مراقبتهای فوری قرار بگیرید.

چه درمانهایی برای سردرد مفید هستند؟

اگر به علت کرونا یا دیگر عوامل زمینه‌ای سردرد دارید میتوانید کارهایی را در منزل انجام دهید تا درد شما تسکین پیدا کند. ممکن است سردردها ملایم متوسط تا شدید باشند برخی از سردردها خود به خود برطرف میشوند اما بقیه نیاز به درمان دارند برای مثال:

• داروهای بدون نسخه پزشک یا OTC مصرف این داروهای مسکن (مثل تینلول) آسپیرین ایبوبروفن (ادویل)به شما در کاهش درد کمک میکند.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید .گذاشتن کمپرس سرد روی پیشانی به تسکین سردرد و تب کمک میکند
  • ماساژ ملایم اطراف پیشانی یا شقیقه ها به تسکین علائم کمک میکند.
  • کمی استراحت کنید اگر سردرد شدید است سعی کنید دراز بکشید و چشمان خودتان را ببندید.

درمانهایی برای سردرد

چه موقعی به دنبال مراقبتهای پزشکی باشم؟

اگرچه در اکثر موارد ابتلا به بیماری کرونا در سطح متوسط رخ میدهد. اما در بعضی افراد تا بیماریهای جدیتر پیشروی میکند. این معمولا ۵ تا ۸ روز بعد از ظاهر شدن علائم اتفاق می‌افتد. علائم متعددی هستند که نشان دهنده بیماری شدید کرونا هستند. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر فورا به دنبال مراقبتهای پزشکی باشید:

• مشکل هنگام تنفس
  • درد و فشار روی قفسه سینه
  • تغییر رنگ لبها‚ صورت‚ ناخنها به رنگ آبی
  • گیجی
  • مشکل هنگام بیدار ماندن یا بیدار شدن از خواب

افرادی که مبتلا به کرونا هستند ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند یا بیماری مزمنی که باید با پزشک خودشان تماس بگیرند. همچنین بسیار مهم است که اگر علائم شما بیشتر از دو هفته طول کشید یا در حال بدتر شدن بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

سردردهای بعد از واکسن کرونا

طبق مطالعات سازمان کنترل و پیشگیری از بیماریها سردرد یکی از علائم شایع واکسن کروناست. دیگر علائم شایع آن عبارتند از :

• درد‚ پوست قرمز و متورم در محل تزریق
  • درد عضلات
  • لرز
  • تهوع

این عوارض جانبی ممکن است بعد از اینکه افراد دوز دوم واکسن را دریافت میکنند شدیدتر شوند. این علائم باید در عرض چند روز برطرف شوند.

هر فردی میتواند داروهای بدون نسخه پزشک مثل ایبوبروفن و آسپرین را مصرف کند تا این علائم را کاهش دهد. اما نباید برای آمادگی برای عوارض واکسن این داروها را قبل از واکسن کرونا مصرف کنند.

اگر افراد پس از دریافت واکسن کرونا نگران شدت یا مدت سردرد خود هستند باید با پزشک خودشان تماس بگیرند.