متوکاربامول برای درمان درد و گرفتگی عضلات بدن

قرص خوراکی متوکاربامول یک داروی تجویزی است که تحت نام برند روباکسین موجود می‌باشد و همچنین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. داروهای عمومی معمولاً هزینه کمتری دارند. در برخی موارد ممکن است در هر شکل و قدرتی، تحت یک نام تجاری در دسترس نباشند. داروی متوکاربامول به عنوان محلول تزریقی در دسترس است؛ با این حال این فرم دارو فقط توسط یک ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی ارائه می‌شود.

متوکاربامول همراه با استراحت و فیزیوتراپی، برای درمان درد و انعطاف ناپذیری عضلات استفاده می‌شود.

این دارو چگونه عمل می‌کند؟

داروی متوکاربامول به دسته‌ای از داروها تعلق دارد که به شل کننده‌های عضلانی شهرت دارند. این دسته، گروهی از داروها هستند که به روش مشابه عمل می‌کنند. این داروها اغلب برای درمان مشکلات مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تصور می‌شود که این داروها، انتقال سیگنال‌های درد در بدن را کاهش می‌دهند و  از سرعت سیستم عصبی شما می‌کاهند. این امر باعث شل شدن عضلات و تسکین درد می‌شود.

ممکن است متوکاربامول با سایر داروها تداخل داشته باشد.

متوکاربامول خوراکی می‌تواند با سایر داروها و ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشد. تداخل زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده، نحوه عمل کردن دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر می‌تواند مضر باشد یا مانع عملکرد موثر دارو شود.

پزشک باید برای جلوگیری از ایجاد تداخل، تمام داروهای دریافتی شما را با دقت مدیریت کند. حتماً درباره تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. برای آگاهی از نحوه تداخل این دارو با چیزهای دیگری که مصرف می‌کنید، با پزشک یا متخصص داروساز خود صحبت کنید.

تداخل‌هایی که می‌توانند از تاثیرات دارو بکاهند.

مصرف متوکاربامول در حین مصرف پیریدوستیگمین بروماید، می‌تواند سطوح پیریدوستیگمین بروماید را در بدن کاهش دهد و این امر می‌تواند اثربخشی پیریدوستیگمین بروماید را کاهش دهد.

تداخل‌هایی که خطر عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

مصرف داروی متوکاربامول با داروهای خاصی که باعث خواب آلودگی می‌شوند، خطر ایجاد این عارضه جانبی را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

• داروهای اضطراب مانند لورازپام، دیازپام، کلونازپام یا آلپرازولام
  • داروهای مسکن مانند اکسی کدون، هیدروکودون، ترامادول یا مورفین
  • داروهای ضد افسردگی خاص مانند آمی تریپتیلین، داکسی پین و ایمی پرامین
  • داروهای ضد روان پریشی مانند کلرپرومازین، هالوپریدول یا کوتیاپین
  • محصولات گیاهی مانند کاوا کاوا یا ریشه سنبل الطیب

هشدارهای مربوط به متوکاربامول

مصرف قرص‌های خوراکی متوکاربامول اغلب با چندین هشدار همراه هستند:

هشدار آلرژی

داروی متوکاربامول می‌تواند باعث واکنش آلرژیک شدید شود که علائم آن عبارتند از:

• برافروختگی
  • کهیر زدن
  • مشکلات تنفسی
  • تورم در گلو، زبان یا هر دو

اگر دچار واکنش آلرژیک شدید، بلافاصله با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت‌های محلی تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است با ۹۱۱ تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

اگر تا کنون نسبت به این دارو واکنش آلرژیک نشان داده‌اید، هرگز دوباره آن را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می‌تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

هشدارها برای برخی افراد خاص که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند

برای افراد مبتلا به بیماری کبد

متوکاربامول در درون بدن، توسط کبد تجزیه می‌شود. اگر دچار بیماری کبدی هستید، ممکن است این دارو در بدن شما جمع شود. این امر می‌تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. ممکن است پزشک، درمان شما را با دوز کمتر شروع کند یا شما را در یک برنامه درمانی متفاوت قرار دهد.

برای زنان باردار

متوکاربامول، داروی بارداری از طبقه بندی C است. این امر به دو معنا می‌باشد:

• تحقیقات انجام شده روی حیوانات، نشان‌دهنده تاثیرات سوء این دارو بر جنین در دوره مصرف آن توسط مادر، بوده است.
  • هنوز مطالعات کافی روی انسان‌ها انجام نشده است تا اطمینان حاصل شود که این دارو بر جنین تاثیر می‌گذارد یا خیر.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. این دارو تنها باید در شرایطی مصرف شود که مزایای بالقوه آن در مقایسه با خطرات احتمالی برای جنین سنجیده شده باشد.

برای زنان شیرده

ممکن است داروی متوکاربامول به شیر مادر منتقل شده و باعث ایجاد تغییرات جانبی در کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، شود. اگر به کودک خود شیر می‌دهید، در این‌باره با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد درباره قطع شیردهی یا قطع مصرف این دارو، تصمیمی اتخاذ کنید.

برای سالمندان

کلیه‌های افراد مسن، مانند دوران جوانی کار نکند. ممکن است این امر باعث شود بدن شما داروها را با سرعت کمتری پردازش کند. در نتیجه بخش زیادی از دارو، برای مدت زمان بیشتری در بدن شما باقی می‌ماند. این امر خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. ممکن است پزشک، درمان شما را با دوز کمتری از دارو یا با یک برنامه درمانی متفاوت آغاز کند. این روش، می‌تواند مانع تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما شود.

برای کودکان

این دارو نباید در افراد زیر ۱۶ سال استفاده شود.

نحوه مصرف متوکاربامول

اطلاعات ارائه شده درباره دوز دارو، مربوط به قرص خوراکی متوکاربامول است. ممکن است در اینجا به همه دوزهای احتمالی و اشکال دارویی ممکن، اشاره نشده باشد. مقدار مصرف، شکل دارو و تعداد دفعات مصرف آن، به موارد زیر بستگی دارد:

• سن شما
  • مشکلی که تحت درمان است
  • شدت مشکل شما
  • سایر مشکلات پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به دوز اول دارو

دوز دارو برای درد و سفتی عضلات

دوز دارو برای بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال)

• دوز معمول برای شروع درمان، ۶۰۰۰ میلی گرم در روز است.
  • دوز مداوم معمول، ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی گرم در روز است.
  • ممکن است پزشک، درمان شما را برای ۲ تا ۳ روز اول با یک دوز بالاتر آغاز کند و سپس دوز مصرفی شما را به حدود ۴۰۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهد.

دوز مصرفی برای کودکان (۱۶ تا ۱۷ سال)

• دوز معمول برای شروع درمان، ۶۰۰۰ میلی گرم در روز است.
  • دوز مداوم معمول، ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی گرم در روز است.
  • ممکن است پزشک در دو تا سه روز اول، درمان شما را با یک دوز بالاتر آغاز کند و سپس آن را به حدود ۴۰۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهد.

دوز مصرفی برای کودکان (سنین صفر تا ۱۵ سال)

• بی‌خطر بودن و موثر بودن استفاده از داروی متوکاربامول در افراد زیر ۱۶ سال، تایید نشده است.

دوز مصرفی برای بزرگسالان (سنین ۶۵ به بالا)

ممکن است کلیه‌های افراد مسن، مانند گذشته کار نکنند. این امر باعث می‌شود بدن شما داروها را با سرعت کمتری پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو، به مدت طولانی‌تری در بدن شما باقی می‌ماند. این امر، خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. ممکن است پزشک، برنامه درمانی شما را با دوز کمتری از دارو یا یک برنامه زمانی متفاوت آغاز کند. این روش مانع جمع شدن بیش از حد دارو در بدن شما می‌شود.

از آنجا که داروها افراد مختلف را به طرق مختلف، تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ نمی‌توانیم تضمین کنیم که این فهرست شامل تمام دوزهای احتمالی باشد. این اطلاعات جایگزینی برای دستورالعمل‌های پزشکی نیستند. همیشه درباره دوزهای دارویی مناسب برای خود، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

دارو را طبق دستورالعمل مصرف کنید.

متوکاربامول را طبق دستورالعمل مصرف کنید

قرص خوراکی متوکاربامول برای درمان کوتاه مدت استفاده می‌شود. اگر دارو را طبق دستورالعمل‌ها استفاده نکنید، خطرات جدی به همراه خواهد داشت.

اگر مصرف دارو را قطع کرده یا اصلاً آن را مصرف نکرده‌اید.

در این صورت، درد عضلانی شما کنترل نشده باقی خواهد ماند. همچنین تجربه درد و اسپاسم عضلانی در شما ادامه خواهد داشت.

دوز داروی خود را فراموش کرده‌اید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکرده‌اید

در این صورت ممکن است داروهای شما به خوبی عمل نکنند یا عملکرد آنها به طور کامل متوقف شود. برای آن که دارو به خوبی عمل کند، باید همیشه مقدار مشخصی از آن در بدن شما وجود داشته باشد.

اگر بیش از حد دارو مصرف کرده باشید.

در این صورت ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن شما وجود داشته باشد. علائم مصرف بیش از حد این دارو می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

•  تاری دید
  •  خواب آلودگی
  •  تشنج
  •  کما

اگر فکر می‌کنید مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده‌اید، با پزشک خود یا مرکز کنترل مسمومیت‌های محلی تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، با ۹۱۱ تماس بگیرید یا بلافاصله به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز دارو باید چه کار کرد؟

دوز فراموش شده داروی خود را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر تنها چند ساعت پس از زمان برنامه ریزی شده برای مصرف دوز بعدی خود، دوز فراموش شده را به‌خاطر آوردید، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید عقب‌ماندگی خود از برنامه دارویی را با مصرف همزمان دو دوز جبران کنید. این امر می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی خطرناک شود.

نحوه تشخیص تاثیر دارو

در صورت اثربخشی دارو، باید درد و انعطاف ناپذیری عضلات شما کاهش پیدا کند.

ملاحظات مهم برای مصرف داروی متوکاربامول

اگر پزشک، قرص خوراکی متوکاربامول را برای شما تجویز کرده است، ملاحظات زیر را در نظر داشته باشید:

عمومی

• شما می‌توانید قرص متوکاربامول را با غذا، یا بدون غذا مصرف کنید.
  • این دارو را در زمان (های) توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • شما می‌توانید قرص را برش داده یا بشکنید.
  • هر داروخانه‌ای این دارو را نمی‌فروشد. قبل از مراجعه برای دریافت نسخه خود، حتماً با داروخانه تماس بگیرید.

نگهداری

• داروی متوکاربامول را در دمای اتاق، بین ۶۸ درجه فارنهایت تا ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ درجه سانتیگراد تا ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید. و آن را از نور مستقیم دور نگه دارید.
  • این دارو را در نواحی خیس یا مرطوب، مانند حمام نگهداری نکنید.
  • این دارو را در یک ظرف محکم و در بسته نگهداری کنید.

شارژ کردن مجدد

نسخه‌های این دارو قابل شارژ هستند، به این معنا که برای دریافت مجدد این دارو، به نسخه جدید احتیاجی ندارید. پزشک تعداد دفعات شارژ مجدد دارو را روی نسخه شما می‌نویسد.

سفر کردن

هنگام مسافرت با داروهای خود:

• همیشه داروهای خود را به همراه داشته باشید. هنگام پرواز، هرگز داروها را درون چمدان قرار ندهید؛ بلکه آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
  • نگران دستگاه‌های اشعه ایکس فرودگاه نباشید؛ آنها نمی‌توانند به داروی شما آسیب برسانند.
  • ممکن است لازم باشد برای حمل دارو، برچسب داروخانه را به کارمندان فرودگاه نشان دهید. بنابراین همیشه جعبه اصلی و دارای برچسب نسخه را به همراه داشته باشید.
  • این دارو را در داشبورد اتومبیل خود قرار ندهید و آن را در ماشین جا نگذارید. اطمینان حاصل کنید که در هنگام سرد بودن یا گرم بودن بیش از حد هوا، از انجام این کار خودداری کنید.

نظارت بالینی

هنگام مصرف این دارو، پزشک برای بررسی برخی مشکلات بهداشتی، شما را تحت نظر قرار می‌دهد.

• پزشک شما برای بررسی عملکرد کلیه‌ها و کبد، از شما آزمایش خون می‌گیرد. در صورتی که کلیه یا کبد شما به خوبی کار نکنند، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد دوز این دارو را کاهش دهد.
  • پزشک همچنین از شما می‌پرسد که آیا علائم سرگیجه، خواب‌آلودگی، تغییر در بینایی یا گیجی را تجربه کرده‌اید یا خیر.

آیا گزینه‌های جایگزین دیگری برای این دارو وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان مشکل شما وجود دارند. ممکن است برخی از آنها نسبت به سایرین، برای شما مناسب‌تر باشند. با پزشک خود درباره گزینه‌های دارویی جایگزین دیگر که ممکن است برای شما مفید باشند، صحبت کنید.

عوارض جانبی متوکاربامول

ممکن است قرص خوراکی متوکاربامول، باعث خواب آلودگی شود. همچنین ممکن است این دارو عوارض جانبی دیگری نیز به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی شایع‌تر

عوارض شایع داروی متوکاربامول می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• احساس سبکی سر
  • خواب آلودگی
  • تاثیر آرام بخش

اگر این اثرات جانبی خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا پس از گذشت مدتی از بین نمی‌روند، با پزشک داروساز خود درباره آنها صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما، تهدید کننده زندگی هستند؛ یا اگر فکر می‌کنید به مراقبت‌های فوری پزشکی احتیاج دارید، با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• واکنش آلرژیک. علائم واکنش آلرژیک می‌تواند شامل موارد زیر باشند:
  • برافروختگی پوست
  • خارش
  • کهیر بدن
  • تورم صورت، چشم‌ها، گلو و زبان
  • تنگی قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • ادم آنژیونوروتیک. علائم آن می‌تواند شامل موارد زیر باشند:
  • تورم بافت‌ها
  • درد در شکم