رگ به رگ شدن کمر نشانه چیست؟ بهترین راه درمان چیست؟

رگ به رگ شدن ناحیه لومبر به آسیب دیدگی قسمت پایین کمر گفته می‌شود که این امر به علت آسیب رساندن به تاندون و عضله باعث بروز درد و اسپاسم خواهد شد. مهره‌های قسمت پایین کمر یک بخش مهم از ستون فقرات را به خود اختصاص می‌‌دهند. به غیر از مواردی که بیمار دچار آسیب دیدگی شدید شده است می‌‌توان کشیدگی عضلات این ناحیه را در منزل و با استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ، استفاده از بانداژ فشاری و موارد مشابه درمان کرد.

علت رگ به رگ شدن کمر چیست؟

ضرب دیدگی کمر باعث آسیب دیدگی عضلات و تاندون‌های قسمت پایین کمر می‌شود. انجام دادن آن دسته از فعالیت‌های ورزشی که با حرکات کششی و فشاری همراه است مانند فوتبال یا وزنه برداری می‌تواند باعث رگ به رگ شدن قسمت پایین کمر شود. به علاوه برخی از فعالیت‌های ورزشی که با چرخاندن ناگهانی کمر همراه هستند مانند تنیس، بسکتبال، بیس‌بال و گلف نیز باعث آسیب‌ دیدگی این ناحیه خواهند شد. برخی از فاکتورهای خطر از قبیل انحنای بیش از حد پایین کمر، چرخش لگن به سمت جلو، ضعیف بودن کمر یا عضلات شکم و سفتی عضلات همسترینگ باعث می‌شود ریسک بروز این آسیب دیدگی افزایش پیدا کند.

علائم رگ به رگ شدن کمر چیست؟

رگ به رگ شدن کمر به برخی از علائم همراه است اما هر فرد این علائم را به اشکال متفاوتی احساس می‌‌کند. برخی از علائم رگ به رگ شدن کمر عبارتند از درد ناگهانی قسمت پایین کمر، گرفتگی عضلات پایین کمر که باعث بروز درد شدید می‌شود، دردناک بودن قسمت پایین کمر در هنگام لمس کردن. ممکن است علائم رگ به رگ شدن کمر شبیه سایر بیماری‌ها و اختلالات پزشکی باشد به همین دلیل شما باید برای تشخیص دقیق نوع مشکل خود به پزشک مراجعه کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه درد پایین کمر یک اختلال شایع است و معمولاً یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته نمی‌‌شود در صورت بروز برخی از علائم خاص که به شرح زیر می‌باشند باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• نبض داشتن شکم.
  • اختلال در راه رفتن و حفظ تعادل.
  • درد شدیدی که بیش از چند روز طول بکشد.
  • بی اختیاری ادرار یا مدفوع.
  • تهوع یا استفراغ.
  • تب و لرز.
  • کاهش وزن.
  • ضعف عمومی بدن.
  • بی حسی.
  • دردی که به پاها انتشار پیدا می‌‌کند و تا ناحیه زیر زانو را درگیر می‌نماید.

رگ به رگ شدن کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک علاوه بر انجام معاینات دقیق جسمانی و بررسی سابقه پزشکی شما ممکن است از روش‌های تشخیصی متعددی برای تشخیص درد کمر استفاده کند. پزشک در هنگام انجام معاینات و ارزیابی‌های اولیه معمولاً درخواست انجام تست‌های تشخیصی را نمی‌دهد. برخی از تست‌های تشخیصی به شرح زیر می‌باشند:

• عکس برداری توسط اشعه ایکس یک روش تشخیصی است که تصاویری را از بافت‌های داخلی بدن، استخوان و سایر اعضا تهیه می‌کند.
  • سی تی اسکن یک روش عکسبرداری دیگر است که از پرتوهای اشعه ایکس و یک کامپیوتر به منظور تهیه تصاویر دقیق از بدن استفاده می‌کند. سی تی اسکن می‌تواند اطلاعات دقیقی را در خصوص ساختارهای استخوانی، عضلات، چربی و سایر اعضا ارائه دهد.
  • اسکن ام آر آی یک روش تشخیصی است که از یک میدان مغناطیسی بزرگ، امواج رادیو فرکانسی و یک کامپیوتر به منظور تهیه تصاویر دقیق از اعضا و ساختارهای داخل بدن استفاده می‌کند.
  • اسکن استخوان روشی است که در آن پزشک مقادیر کمی ‌از ماده رادیو اکتیو را به درون جریان خون تزریق می‌کند تا دستگاه اسکنر بتواند آن را شناسایی کند. این تست تشخیصی اطلاعات خوبی را در خصوص جریان خون درون استخوان و فعالیت سلول‌های استخوانی در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
  • الکترومیوگرافی روشی است که برای ارزیابی عملکرد عصب و عضله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان رگ به رگ شدن کمر

پزشک برای درمان رگ به رگ شدن کمر فاکتورهای متعددی را در نظر می‌‌گیرد که به شرح زیر می‌باشند:

• سن شما، سطح عمومی سلامت و سابقه پزشکی
  • شدت آسیب دیدگی
  • توانایی تحمل بدن شما نسبت به برخی داروهای خاص و روش‌های درمانی و عمل جراحی
  • نظر شخصی شما محدودیت‌هایی که در مسیر درمان وجود دارد.

اگر شما دچار کشیدگی عضلات پایین کمر شده ‌اید می‌توانید به کمک روش‌های متعدد به کاهش درد و تورم خود کمک کنید.

حفظ حالت صحیح بدن

حفظ حالت صحیح بدن برای درمان رگ به رگ شدن کمر

• اگر راه می‌روید و قصد خم شدن به سمت جلو را دارید باید از ناحیه زانو و لگن خم شوید. از خم شدن به سمت جلو در ناحیه کمر یا چرخیدن به اطراف خودداری کنید.
  • هنگام برداشتن اشیا باید تا حد امکان آن جسم را به بدن خود نزدیک کنید. از برداشتن اجسام بسیار سنگین به شدت خودداری نمایید.
  • هنگامی‌ که می‌نشینید سعی کنید با قرار دادن یک بالشتک کوچک یا حوله لوله شده از پایین کمر خود محافظت کنید.

استراحت کردن

استراحت کردن در بستر می‌تواند به تسکین درد کمر کمک کند اما باید به مدت کوتاهی در بستر استراحت کنید زیرا استراحت طولانی مشکل شما را بدتر می‌کند. سعی کنید هنگامی ‌که به پشت خوابید یک عدد بالش را زیر زانوهای خود قرار دهید و زانوهای تان را خم کنید. در برخی موارد محدود کردن سطح فعالیت جسمانی به مدت چند روز می‌تواند به رفع گرفتگی عضلات کمر کمک کند اما استراحت طولانی باعث ضعیف شدن عضلات خواهد شد به همین دلیل باید به تدریج به تقویت عضلات کمر خود بپردازید.

استفاده از کمپرس سرد یا گرم

استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای درمان رگ به رگ شدن کمر

استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به کاهش تورم کمک کند اما نباید یخ را به طور مستقیم روی پوست قرار دهید زیرا باعث سوختگی پوست خواهد شد. در عوض باید مقدار یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید و آن را درون حوله قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید. پس از چند روز می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید اما دقت داشته باشید که کمپرس گرم را بیش از ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار ندهید.

مصرف داروهای ضد التهاب

مصرف داروهای ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌‌تواند به کاهش تورم و التهاب و همچنین رفع درد کمک کند. اگرچه مصرف این داروها می‌تواند نتایج خوبی را به وجود بیاورد و استفاده از آنها به مدت طولانی می‌تواند عوارض جانبی متعددی را ایجاد کند. اطمینان حاصل کنید داروهایی که استفاده می‌‌کنید با داروهای ضد التهاب تداخل ندارند. قبل از مصرف هرگونه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی به کاهش درد و رفع گرفتگی عضلات کمک می‌کند. انواع مختلفی از پمادهای مسکن وجود دارد که می‌توانید آن را روی پوست خود بمالید تا به تسکین درد کمک کنند.

استفاده از بانداژ فشاری

استفاده از بانداژ فشاری در نواحی دردناک بدن می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. برای کنترل درد تورم ناحیه کمر شما به استفاده از بریس کمر نیاز خواهید داشت. نباید به مدت طولانی از بریس استفاده کنید یا آن را خیلی سفت ببندید زیرا عضلات شما برای ترمیم شدن به گردش خون نیاز دارند.

فیزیوتراپی برای درمان رگ به رگ شدن کمر

در برخی موارد پزشک برای تسکین درد کمر انجام جلسات فیزیوتراپی را توصیه می‌کند. متخصص فیزیوتراپی به طور دقیق ارزیابی شرایط کمر می‌پردازد و از نتایج حاصل از تست‌های تشخیصی و روش‌های درمانی پیشنهادی پزشک برای کنترل درد بیمار استفاده می‌کند. فرایند درمان می‌‌تواند شامل استفاده از روش‌های متعدد مانند تراکشن لگن، ماساژ درمانی، استفاده از کمپرس سرد و گرم، اولتراسوند تراپی، حرکات کششی و تحریک الکتریکی عضله از طریق پوست باشد. متخصص فیزیوتراپی از شما می‌خواهد که به طور منظم در منزل ورزش کنید. روش‌های جامع و متعددی برای تسکین درد کمر وجود دارد که عبارتند از طب سوزنی، درمان دستی، ماساژ درمانی و یوگا. مصرف داروهای مسکن و شل کننده‌های عضلانی نیز می‌‌تواند به مدت کوتاه و در کنار فیزیوتراپی نتایج خوبی را به وجود بیاورد.

ورزش درمانی

انواع مختلفی از تمرینات ورزشی وجود دارد که می‌توانند به تسکین درد پایین کمر کمک کنند. تمرینات ورزشی علاوه بر رفع اسپاسم عضلات باعث تقویت آنها می‌شوند تا احتمال آسیب ‌دیدگی مجدد کمر به حداقل برسد. در بخش زیر به چند تمرین کششی ساده اشاره می‌کنیم که شما باید به آرامی ‌و به تدریج آنها را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. در صورتی که انجام دادن هر یک از این تمرینات ورزشی باعث بدتر شدن درد شده باشد باید فورا از انجام آنها خودداری کنید و با پزشک تان مشورت نمایید.

چرخش کمر

• برای انجام این تمرین ورزشی باید به پشت دراز بکشید و پاهای تان را به سمت جلو بکشید.
  • پای راست خود را کمی خم کنید و آن را از روی پای چپ خود به سمت مقابل بکشید.
  • تا زمانی در این حالت بمانید که کشش خفیفی را در ناحیه کمر خود احساس کنید.
  • حدود ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس این تمرین را با سمت دیگر خود انجام دهید.
  • این حرکت ورزشی را سه مرتبه تکرار کنید.

کشش زانو

تمرین کشش زانو برای درمان رگ به رگ شدن کمر

• برای انجام این تمرین ورزشی باید به پشت دراز بکشید به نحوی که نوک انگشتان شما به سمت بالا هدایت شود.
  • دست‌های خود را دور یکی از ساق پای خود قرار دهید و به آرامی ‌زانوی تان را به سمت قفسه سینه بکشید و همزمان چانه خود را به سمت قفسه سینه هدایت کنید.
  • حدود ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس این حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید.
  • این تمرین ورزشی را سه مرتبه انجام دهید.

حرکت گربه گاو

حرکت گربه گاو برای درمان رگ به رگ شدن کمر

• روی یک سطح صاف زانو بزنید و کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید به نحوی که دست‌های شما به طور مستقیم زیر شانه قرار بگیرد و زانوهای شما و لگن تان در یک راستا باشد.
  • نفس خود را بیرون بدهید و اجازه دهید شکم شما به سمت پایین متمایل شود
  • نفس عمیق بکشید و شکم خود را به سمت داخل هدایت کنید.
  • حدود ده ثانیه در این حالت بمانید.
  • این تمرین ورزشی را ده مرتبه تکرار کنید.

گرفتگی عضلات کمر در دوران بهبود

باید تا چند روز پس از آسیب دیدگی سطح فعالیت جسمانی خود را کاهش دهید اما به محض کاهش درد مجدد ورزش کنید. چند هفته به خودتان استراحت دهید سپس برنامه ورزشی تان را شروع کنید. اکثر افراد طی مدت دو هفته پس از بروز آسیب دیدگی بهبود پیدا می‌کنند اما در صورت عدم مشاهده بهبودی باید به پزشک مراجعه کنید‌

چگونه می‌توان از رگ به رگ شدن کمر پیشگیری کرد؟

شما می‌توانید با پیروی کردن از برخی نکات از رگ به رگ شدن کمر خود پیشگیری کنید. برخی از این موارد باعث تقویت کمر می‌شوند اما برخی دیگر پیشگیری کننده هستند. این موارد به شرح زیر است:

• از انجام دادن حرکات کششی و تقویتی غافل نشوید.
  • به انجام پیاده روی، شنا یا سایر تمرینات سبک قلبی و عروقی بپردازید.
  • وزن اضافی خود را کاهش دهید.
  • در هنگام ایستادن و نشستن بدن خود را در حالت صحیح حفظ کنید.
  • از کفش پاشنه کوتاه و مناسب استفاده کنید.
  • به پهلو بخوابید و در هنگام خواب بالش مناسبی را زیر زانوی خود قرار دهید.