درمان پوکی استخوان در اصفهان: بهترین راه مقابله با پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان نوعی بیماری است که استخوان‌های شما نازک، شکننده و ضعیف می‌شوند و در نتیجه احتمال شکستگی (ترک خوردگی) نسبت به استخوان طبیعی بیشتر است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که کلسیم بیشتری از مقدار کلسیم وارد شده از استخوان‌های شما خارج شود. این امر منجر به کاهش تراکم استخوان یا ایجاد حالتی به نام “لانه زنبوری” در استخوان شما می‌شود. درمان پوکی استخوان شامل کاهش هر یک از عوامل موثر در ضعف سلامت استخوان است. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که رژیم فعلی ورزش را ارتقا دهید، داروهای خود را به صورت مرتب مصرف کنید یا عوامل فعلی سبک زندگی را که شما را مستعد پوکی استخوان می‌کند، تغییر دهید.

چه عواملی باعث پوکی استخوان می‌شوند؟


علت خاصی برای پوکی استخوان وجود ندارد. استخوان‌های شما دائماً در فرآیندی تجدید می‌شوند که در آن سلول‌های استخوان قدیمی تحلیل رفته و سلول‌های جدیدی تولید می‌شود تا جایگزین استخوان قدیمی شود. این روند در طول زندگی ما رخ می‌دهد و معمولاً در تعادل است. با این حال، به دلایل مختلف، این چرخه می‌تواند از تعادل خارج شود و نازک شدن استخوان‌ها رخ دهد.

هرچه بزرگ تر می‌شویم توانایی تولید سلول‌های استخوانی جدید کاهش می‌یابد و اگر از فعالیت بدنی کمتری داشته باشیم، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهیم.

عوامل خطر


تعدادی از عوامل خطر شناسایی شده است که می‌تواند ناتوانی شما در قرار دادن استخوان متراکم را افزایش دهد، این موارد عبارتند از:

  • عدم انجام ورزش‌های دارای تحمل وزن
  • یائسگی
  • آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • پرکاری غده تیروئید یا پاراتیروئید
  • بیماری سلیاک و سایر بیماری‌های مزمن معده
  • بیماری مزمن کبد یا کلیه
  • دیابت نوع 1
  • برخی از سرطان‌ها
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد الکل
  • رژیم غذایی فاقد کلسیم است
  • عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، که ممکن است باعث کمبود ویتامین D شود.

با این حال، مهم ترین عامل فقدان ورزش تحریک کننده استرس استخوان است. ورزش، به ویژه ورزش‌های تحمل وزن و مقاومتی، به شما کمک می‌کند تا تولید استخوان جدید و در جوانی را تحریک کنید و از دست دادن استخوان را در سنین بالاتر محدود می‌کند.

علائم پوکی استخوان چیست؟


علائم پوکی استخوان چیست؟

اگر در یک بازه زمانی کوتاه به راحتی چند استخوان شما دچار شکستگی شده یا در اثر عوامل جزئی چند شکستگی داشته اید، پزشک عمومی ما ممکن است در مورد بررسی پوکی استخوان بحث کند. در غیر این صورت علائم زیادی وجود ندارد که نشان دهد شما پوکی استخوان دارید.

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟


پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پوکی استخوان با اسکن خاصی به نام اسکن چگالی سنجی یا دانسیتومتری استخوان تشخیص داده می‌شود. این کار معمولاً در ستون فقرات کمر یا استخوان فوقانی ران انجام می‌شود و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و به شما اجازه می‌دهد تا بدانید استخوان‌ها در مقایسه با افراد هم سن شما چقدر متراکم است.

درمان پوکی استخوان در اصفهان


درمان پوکی استخوان

درمان پوکی استخوان شامل ترکیبی از یک رژیم غذایی متعادل غنی از کلسیم و ویتامین D، ورزش منظم، دارو و پیشگیری از افتادن و سقوط است. ترک سیگار نیز برای استحکام استخوان‌ها مهم است.

تغذیه یا رژیم غذایی مناسب

درمان پوکی استخوان با تغذیه یا رژیم غذایی مناسب

دریافت مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D برای ساختن استخوان‌های محکم و متراکم در جوانی و همچنین تقویت و سلامت آن‌ها با افزایش سن مهم است. توصیه‌های دانشمندان برای بیشتر بزرگسالان این است که 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند. برای زنان بالای 50 سال و همچنین مردان بالای 70 سال، باید میزان دریافتی خود را به 1200 میلی گرم در روز برسانید (توجه داشته باشید که دریافت بیش از حد کلسیم در رژیم غذایی، یعنی بالاتر از 2000 میلی گرم در روز در افراد بالای 50 سال سن، می‌تواند اثرات منفی بر روی بدن از جمله سنگ کلیه و احتمالاً افزایش خطر بیماری قلبی داشته باشد).

دانشمندان همچنین توصیه می‌کنند که زنان و مردان 400 تا 800 واحد بین المللی (IU) در روز ویتامین D قبل از 50 سالگی دریافت کنند. پس از 50 سالگی، باید میزان مصرف خود را تا 800 تا 1000 واحد بین المللی افزایش دهید (مصرف بیش از 4000 واحد بین المللی در صورت نیاز ویتامین D در روز ضرری برای بدن ندارد). اگر سطح ویتامین D شما خیلی کم است، ممکن است پزشک از شما بخواهد که مقدار مصرف روزانه خود را در کوتاه مدت افزایش دهید.

منابع غذایی غنی از کلسیم شامل:

  • محصولات لبنی مانند شیر کم چرب و بدون چربی، ماست و پنیر
  • سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم، بامیه
  • لوبیای سویا و لوبیای سفید
  • ماهی شامل ساردین، ​​ماهی آزاد، سوف و قزل آلای رنگین کمان
  • غذاهای غنی شده از کلسیم مانند آب پرتقال، بلغور جو دوسر و برخی از غلات صبحانه.

غذاهایی که ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند عبارتند از:

  • ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، ماهی مک کرل و ماهی آزاد
  • غذاهایی که با ویتامین D غنی شده اند مانند برخی محصولات لبنی، آب پرتقال، شیر سویا و غلات
  • جگر گاو
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ.

داروها

درمان پوکی استخوان با داروها

  • بیس فسفونات ها (به عنوان مثال، آلندرونات، ریزدرونات، ایباندرونات و زولدرونیک اسید) داروهایی هستند که باعث کاهش سرعت تخریب استخوان می‌شوند، خطر شکستگی را کاهش می دهند و در بعضی موارد ممکن است باعث افزایش تراکم استخوان شوند. این داروها انواع مختلفی دارند از جمله قرص (روزانه، هفتگی، ماهانه یا سه ماهه مصرف می‌شود) و به صورت داخل وریدی (IV).
  • استروژن برای پیشگیری از پوکی استخوان در زنان در هیپوگناد یا پس از یائسگی تأیید شده است، اما برای درمان پوکی استخوان که قبلاً بررسی شده است، موثر نیست. علاوه بر این، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند که زنان کمترین دوز موثر را برای کوتاه ترین زمان ممکن مصرف کنند، زیرا برخی مطالعات نشان داده است که زنانی که استروژن مصرف می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان، سکته مغزی، لخته شدن خون و حملات قلبی قرار بگیرند.
  • رالوکسیفن یک داروی غیر هورمونی است که روزانه به شکل قرص مصرف می‌شود و دارای اثرات استروژن مانند بر استخوان‌ها است، اما جلوی اثرات استروژن در پستان و رحم را می‌گیرد. از دست دادن استخوان را کند می‌کند و خطر شکستگی ستون فقرات را کاهش می‌دهد.
  • Teriparatide نوعی هورمون پاراتیروئید انسانی است که تولید استخوان جدید را تحریک می‌کند. این دارو به صورت تزریق روزانه تا 24 ماه تجویز می‌شود. Teriparatide باعث افزایش بافت استخوانی و استحکام استخوان می‌شود و نشان داده شده است که خطر شکستگی را کاهش می‌دهد. این ماده برای استفاده در زنان یا مردان یائسه که در معرض خطر شکستگی قرار دارند، مورد استفاده قرار گرفته است.
  • Abaloparatide یک گزینه درمان پوکی استخوان است که برای موارد شدید پوکی استخوان استفاده می‌شود. این دارو شبیه تریپاراتید است اما کپی آزمایشگاهی هورمون پاراتیروئید است که با تزریق روزانه داده می‌شود.
  • دنوزوماب باعث کند شدن تشکیل و عملکرد سلول‌هایی به نام استئوکلاست ها می‌شود که به طور طبیعی استخوان را تجزیه می‌کنند. با کاهش سرعت استئوکلاست ها، دونوزوماب اجازه می‌دهد استخوان‌ها چگالتر شوند. این دارو به صورت تزریق برای مردان و زنان یائسه هر شش ماه در دسترس است.
  • کلسیتونین یکی دیگر از روش های درمانی برای زنان یائسه است، اما به دلیل نگرانی در مورد احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان، به عنوان گزینه درمانی خط اول توصیه نمی‌شود.
  • روموزوزوماب در آوریل 2019 توسط FDA برای درمان پوکی استخوان در زنان یائسه در معرض خطر شکستگی، با سابقه شکستگی پوکی استخوان، یا کسانی که دیگر درمان‌های پوکی استخوان شکست خورده اند یا تحمل ندارند، تأیید شد.

فیزیوتراپی و ورزش

درمان پوکی استخوان با فیزیوتراپی و ورزش

فیزیوتراپیست ها می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به شما در مدیریت مشکلات مربوط به پوکی استخوان از جمله مشکلات تعادل و شکستگی کمک کنند.

هنگامی که تشخیص داده شد، ورزش مناسب می‌تواند به بهبود توده استخوان کمک کند یا سرعت از دست دادن توده استخوان را کاهش دهد. یک برنامه تمرینی مناسب به حفظ عملکرد مطلوب و کار در جهت سلامت مطلوب استخوان کمک می‌کند. تمرینات هوازی تحمل وزن و یا تمرینات قدرتی به سلامت استخوان کمک می‌کند زیرا فشارهای مکانیکی وارد شده بر روی استخوان در هنگام ورزش می‌تواند بر تراکم استخوان تأثیر بگذارد و بازسازی استخوان را تحریک کند. همچنین نشان داده شده است که ورزش برخی از ضررهای عملکردی را که اغلب با افزایش سن همراه هستند، کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که ورزش می‌تواند به شما در حفظ عملکرد بهینه با افزایش سن کمک کند. مثلا:

  • اگر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان شده اید، یک فیزیوتراپیست می‌تواند به کنترل درد شکستگی کمک کند و یک برنامه درمانی را برای کمک به شما در بازیابی قدرت، تحرک و عملکرد برنامه ریزی کرده و شما را به فعالیت‌های منظم روزمره خود باز می‌گرداند.
  • اگر تعادل ضعیفی دارید و زمین خورده اید یا از سقوط می‌ترسید، یک فیزیوتراپ می‌تواند برنامه ای را برای شما تجویز کند که نیاز شما را برآورده کند. نشان داده شده است که برنامه‌های ورزشی متناسب با برنامه‌های شخصی برای کمک به افراد برای دستیابی به تعادل خوب، موثرتر از برنامه‌های عمومی هستند.

بهترین ورزش برای سلامت استخوان شامل تمرینات قدرتی یا مقاومتی است. این تمرینات می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کند و می‌تواند از دست دادن استخوان را کاهش دهد. در حالی که متخصصان پیشنهاد می‌کنند یک برنامه تمرینی منظم را در جوانی شروع کنید، اما هرگز برای شروع تمرین ورزش در روز منظم نیست. ورزش همچنین می‌تواند با افزایش توده عضلانی، بهبود هماهنگی و تعادل، خطر سقوط شما را کاهش دهد.

با این حال، مبتلایان به پوکی استخوان باید از انجام تمرینات با تأثیر زیاد پرهیز کنند. یک متخصص فیزیوتراپی یا توانبخشی می‌تواند تمرینات خاصی را به شما نشان دهد که برای شما بهترین هستند.

جلوگیری از سقوط


اگر پوکی استخوان دارید، بسیار مهم است که خطر سقوط خود را چه در داخل خانه و چه در بیرون از منزل کاهش دهید.

در خانه

  • با از بین بردن خطرات احتمالی افتادن مانند جعبه‌ها، روزنامه‌ها و سیم‌های برق از معابر، خانه خود را ایمن تر کنید
  • از نزدیک به کفش‌های خود نگاه کنید. کفش‌های محکم با کف بدون پوست انتخاب کنید و از کفش‌های پاشنه بلند، دمپایی و کفش‌های نرم و نرم بپرهیزید
  • برای محکم نگه داشتن فرش‌های گشاد از نوار دو رو یا پشتی مقاوم در برابر لغزش استفاده کنید
  • از زیراندازهای بدون لغزش در دوش یا وان استفاده کنید و از موم کف بدون پوست استفاده کنید
  • فقط از یک پله پایدار که دارای نرده است استفاده کنید
  • اطمینان حاصل کنید که خانه شما از نور زیادی برخوردار است تا از لغزش اجسامی که به سختی قابل دیدن هستند جلوگیری کند. چراغ های شب را در اتاق خواب، راهروها و حمام قرار دهید و برای بلند شدن در نیمه شب چراغی در دسترس تخت خود قرار دهید.
  • داشتن یک سیستم پاسخ اضطراری شخصی در نظر داشته باشید که در صورت لزوم می‌توانید درخواست کمک کنید.

وقتی بیرون از خانه خود هستید

  • برای ثبات بیشتر از عصا یا واکر استفاده کنید
  • کفشی با کف نازک و غیر لغزنده بپوشید که از شما پشتیبانی خوبی داشته باشد
  • هنگام لغزنده بودن پیاده روها روی چمن‌ها راه بروید. در طول زمستان، نمک یا مایعات ضد یخ را در پیاده روهای لغزنده و جاده‌های خارج از خانه خود بپاشید
  • در کف‌های کاملا صیقلی دقت کنید، مخصوصاً وقتی که خیس هستند
  • قبل از قدم زدن در حاشیه ایستاده و ارتفاع آن‌ها را بررسی کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس