درمان آرتروز کمر با ورزش، فیزیوتراپی، دارو و تحریک الکتریکی

در اسپوندیلوز (استئوآرتریت نخاعی)، مفاصل نخاعی شما مانند گذشته حرکت نمی‌کنند، زیرا مانند آرتروز به دلیل تغییرات سن در ستون فقرات شما ایجاد می‌شود. این وضعیت می‌تواند حرکت را به دلیل کاهش تحرک در داخل ستون فقرات بسیار دردناک کند. پزشک شما ممکن است طب فیزیکی را به عنوان بخشی از برنامه درمانی شما توصیه کند زیرا یک متخصص طب فیزیکی می‌تواند به شما در حفظ و افزایش تحرک کمک کند، روش‌هایی برای کاهش درد، تقویت عضلات ستون فقرات را یاد بدهد تا از ستون فقرات شما بهتر حمایت کنند و عضلاتی را که ممکن است باعث افزایش فشرده سازی عصب در ستون فقرات شوند، بکشند.

آرتروز کمر چیست؟

آرتروز کمر ساییدگی یا تحلیل رفتن ستون فقرات است که در اثر فرسودگی مفاصل ایجاد می‌شود. تخریب غالباً غضروف و استخوان‌های ستون فقرات گردنی (مفاصل گردن) را درگیر می‌کند، گاهی اوقات به عنوان اسپوندیلوز گردنی یا ستون فقرات کمری شناخته می‌شود، و گاهی اوقات بیماری دیسک دژنراتیو نامیده می‌شود. آرتروز کمر همچنین می‌تواند بر قسمت میانی ستون فقرات، به نام ستون فقرات توراسیک، تأثیر بگذارد.

تحلیل رفتن ستون فقرات معمولاً به دلیل فرسایش طبیعی ایجاد می‌شود، به همین دلیل علائم اسپوندیلوز یا آرتروز کمر در افراد بالای 60 سال بسیار بیشتر است. با این حال، فرسایش و تحلیل می‌تواند از اوایل 30 سالگی آغاز شود و موارد زیادی از بروز علائم کمر درد در 40 سالگی وجود دارد. این تحلیل می‌تواند با چندین پدیده دیگر مانند تنگی نخاع (تنگی غیرطبیعی کانال نخاع)، آرتروز مفصل همراه باشد. مفاصل ستون فقرات، یا بیماری دژنراتیو دیسک، که در آن دیسک خشک می‌شود (کم آب می‌شود) و عملکرد خود را از دست می‌دهد.

علت آرتروز کمر

شایع ترین علت آرتروز کمر، تخریب طبیعی غضروف و استخوان‌های ستون فقرات در نتیجه فرسایش بیش از حد است که تقریباً همیشه نتیجه طبیعی افزایش سن است. دو و میدانی شدید می‌تواند این تحلیل را تشدید کند، اما تقریباً در همه موارد فرسایش عادی علت آن است. با گذشت زمان، دیسک‌ها کم آب می‌شوند و توانایی عمل به عنوان بالشتک بین استخوان‌های نخاعی را از دست می‌دهند. سایش دردناک استخوان روی استخوان اغلب باعث ضایعات استخوانی می‌شود که به آن خارهای استخوان گفته می‌شود تا جای غضروف‌های از دست رفته را بگیرد. این خارهای استخوانی می‌توانند به نخاع فشار وارد کنند و باعث فشرده سازی عصبی دردناک یا ناتوان کننده شوند.

علل شایع آرتروز کمر عبارتند از:

عوامل خطر آرتروز کمر چیست؟

از آنجا که فرسودگی و سایش در ستون فقرات به دلیل افزایش سن مهمترین عامل خطر ابتلا به آرتروز کمر است، بیشتر افراد بالای 60 سال از تحلیل دیسک یا آسیب ستون فقرات رنج می‌برند. عوامل خطر آرتروز کمر عبارتند از:

• افزایش سن
  • آرتروز
  • آسیب به ستون فقرات یا گردن در گذشته

علائم آرتروز کمر چیست؟

علائم آرتروز کمر شامل درد ستون فقرات و سفتی در ناحیه کمر یا گردن است که با گذشت زمان بدتر می‌شود، سردردهای گاه به گاه و در بعضی موارد درد در شانه‌ها و دست‌ها. این درد بعضی اوقات می‌تواند کاملاً شدید باشد.

در صورت فشرده شدن عصب، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن یا سایر احساسات غیرطبیعی در شانه‌ها، دست‌ها یا پاها نیز داشته باشید. همچنین ممکن است دچار ضعف در دست‌ها و پاها، از دست دادن حس، از دست دادن تعادل و از دست دادن کنترل مثانه یا روده شوید.

علائم شایع آرتروز کمر

ممکن است روزانه یا هر چند وقت یک بار علائم آرتروز کمر را تجربه کنید. در بعضی مواقع هر یک از این علائم می‌تواند شدید باشد:

• درد کمر یا گردن که ممکن است به اندام‌ها گسترش یابد یا ثابت باشد
  • “خالی کردن پا” (پا بی اختیار روی زمین می‌کشد؛ ناشی از ضعف پا)
  • سردرد (به ویژه در اسپوندیلوز یا آرتروز گردنی)
  • فتق دیسک
  • اسپاسم عضلات
  • درد و سفتی گردن (در آرتروز گردنی)
  • مشکلات عصبی که باعث درد، بی حسی یا گزگز در بازوها، شانه‌ها یا پاها می‌شود
  • سیاتیک

علائمی ‌که ممکن است وضعیت جدی را نشان دهند

در برخی موارد، آرتروز کمر می‌تواند یک بیماری جدی باشد که باید فوراً در شرایط اضطراری ارزیابی شود. علائم آن همچنین ممکن است علائم سکته مغزی یا سایر بیماری‌های جدی را نشان دهد. در صورت داشتن هر یک از این علائم جدی فشرده سازی عصب، به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید:

• احساسات غیرعادی، بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن
  • اختلال در تعادل و هماهنگی
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • از دست دادن احساس در بازوها، شانه‌ها یا پاها
  • ضعف عضلات در بازوها یا پاها

عوارض احتمالی آرتروز کمر چیست؟

عوارض اسپوندیلوز درمان نشده یا ضعیف کنترل شده می‌تواند جدی باشد. شما می‌توانید با پیروی از برنامه درمانی خود و طراحی حرفه ای متخصص خود، در به حداقل رساندن خطر ابتلا به عوارض جدی کمک کنید. عوارض آرتروز کمر عبارتند از:

• اثرات سو درمان
  • دردی مزمن و ناتوان کننده
  • کاهش کلی کیفیت زندگی
  • بی اختیاری مدفوع
  • عدم توانایی در کار یا فعالیت‌های تفریحی
  • ناتوانی دائمی ‌(نادر)
  • پیشرفت علائم
  • بی اختیاری ادرار

درمان آرتروز کمر

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر قابل درمان نیست، اما در بسیاری از موارد ممکن است علائم آن به خودی خود کاهش یابد یا ثابت بماند. هدف از درمان تسکین درد برای کمک به شما برای شرکت در بیشتر فعالیت‌های طبیعی تان است و گاهی ممکن است برای جلوگیری از آسیب دائمی ‌عصب یا نخاع به درمان جراحی نیاز باشد.

ممکن است برای شما یک دوره طب فیزیکی یا دوره کوتاه مسکن یا شل کننده عضلات تجویز شود. جراحی فقط در صورت عدم موفقیت درمان‌های محافظه کارانه یا بدتر شدن علائم فشار عصبی لازم است.

داروهای ضد درد معمول و کوتاه مدت برای آرتروز کمر

متداول ترین داروهای ضد درد در کوتاه مدت برای آرتروز کمر عبارتند از:

• سلکوکسیب (سلبرکس)
  • دیکلوفناک (ولتارن)
  • هیدروکودون (ویکودین، ​​لورتاب)
  • ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • ایندومتاسین (ایندوسین، ایندوسین SR)
  • ناپروکسن (Aleve، ناپروسین)
  • اکسی کدون (Percocet، روکسیست)

شل کننده‌های عضله

پزشک ممکن است به جای داروی معمول برای تسکین درد، داروی شل کننده عضلات تجویز کند. این داروها عبارتند از:

• کاریسوپروادول (سوما، وانادوم)
  • سیکلوبنزپرین (Fexmid ،Flexeril)
  • متوکاربامول (روباکسین)

داروهای ضد درد عصبی

برخی از داروها به طور خاص بر روی درد عصبی تمرکز دارند و شامل موارد زیر هستند:

• دولوکستین (سیمبالتا)
  • گاباپنتین (نورونتین)
  • پرگابالین (Lyrica)

داروهای دیگر برای درد مزمن

علاوه بر NSAID‌ها و شل کننده‌های عضلانی، چندین داروی خاص دیگر به ویژه برای درد مزمن موثر شناخته شده اند و شامل:

• کاربامازپین (کارباترول، اکواترو، تگرتول)
  • فنی توئین (دیلانتین، فنیتک، دی فن)

در موارد درد کنترل نشده، روش‌های ارائه استروئید و بیهوشی می‌توانند بدون نیاز به جراحی، درد مزمن را تسکین دهند.

طب فیزیکی

درمان آرتروز کمر با طب فیزیکی

طب فیزیکی شامل سه مولفه اصلی است: آموزش، درمان‌های منفعل و درمان‌های فعال. یک متخصص طب فیزیکی از روش‌های منفعل برای آرام سازی بدن شما و کاهش درد حاد یا التهاب استفاده می‌کند. به آنها منفعل گفته می‌شود زیرا شما مجبور نیستید به طور فعال در انجام آن شرکت کنید. اگر درد حادی را تجربه می‌کنید، با بهبودی بدن و یا تطبیق آن با درد، به احتمال زیاد با درمان‌های منفعل شروع خواهید کرد. با این حال، هدف از طب فیزیکی دستیابی به درمان‌های فعال است. درمان‌های فعال تمرینات درمانی هستند که بدن شما را تقویت می‌کنند تا ستون فقرات از پشتیبانی بهتری برخوردار باشد.

ماساژ عمیق بافت

ماساژ عمیق بافت برای درمان آرتروز کمر

این روش اسپاسم و تنش مزمن عضلانی را هدف قرار می‌دهد که شاید از طریق استرس زندگی روزمره ایجاد شود. همچنین ممکن است به دلیل کشیدگی یا پیچ خوردگی دچار اسپاسم یا تنش عضلانی شوید. درمانگر با استفاده از فشار و اصطکاک مستقیم می‌تواند تنش را در بافت‌های نرم شما (رباط‌ها، تاندون‌ها، عضلات) آزاد کند.

درمان‌های سرد و گرم

متخصص طب فیزیکی شما هم از روش‌های درمانی گرم و هم سرد استفاده خواهد کرد. متخصص طب فیزیکی با استفاده از گرما، به دنبال خون رسانی بیشتر به ناحیه مورد نظر است زیرا افزایش جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به آن قسمت وارد می‌کند. خون همچنین برای از بین بردن مواد جانبی زائد ایجاد شده توسط اسپاسم عضلات مورد نیاز است و همچنین به بهبود کمک می‌کند.

سرما درمانی، که کرایوتراپی نیز نامیده می‌شود، گردش خون را کند می‌کند، به کاهش التهاب، اسپاسم عضلات و درد کمک می‌کند. ممکن است یک بسته سرد روی ناحیه مورد نظر قرار گیرد یا حتی ماساژ یخ به شما داده شود. گزینه دیگر سرما درمانی، اسپری به نام فلورومتان است که باعث خنک شدن بافت‌ها می‌شود. بعد از سرما درمانی، ممکن است درمانگر شما برای کشش عضلات آسیب دیده با شما کار کند.

تحریک الکتریکی

درمان آرتروز کمر با تحریک الکتریکی

این کار را می‌توان در کلینیک انجام داد و در صورت موفقیت بسیار زیاد، یک یونیت TENS می‌تواند برای استفاده در منزل برای بیمار ارسال شود. تحریک الکترونیکی عضلات شما را از طریق شدت متغیر (اما ایمن) جریان الکتریکی تحریک می‌کند. به کاهش اسپاسم عضلانی کمک می‌کند و ممکن است تولید اندورفین در بدن، مسکن‌های طبیعی شما را افزایش دهد. همچنین ممکن است التهاب را از بین ببرد، خواص درمانی را ایجاد کند، و ماهیچه‌های درگیر را شل کرده و دوباره فعال کند. یونیت تحریک الکترونیکی در کلینیک از یک استاندارد حرفه ای برخوردار است. تجهیزات نسبتاً بزرگ است. با این حال، دستگاه کوچکتر برای استفاده در خانه نیز موجود است. تحریک الکتریکی یک درمان مفید می‌باشد.

ورزش

درمان آرتروز کمر با ورزش

در بخش فعال طب فیزیکی، درمانگر شما تمرینات مختلفی را برای بهبود انعطاف پذیری، قدرت، ثبات هسته ای و دامنه حرکت (حرکت مفاصل راحت) به شما می‌آموزد. برنامه طب فیزیکی شما با در نظر گرفتن سلامتی و سابقه بیماری‌ها شخصی سازی می‌شود. از آنجا که برنامه طب فیزیکی شما بسیار شخصی است، نمی‌توانیم بگوییم چه چیزی باید و چه چیزی نباید در برنامه شما باشد. باز هم، متخصص طب فیزیکی شما در این باره تصمیم خواهد گرفت. اما به طور کلی می‌توان گفت که شما ممکن است در مورد مکانیک بدن مواردی را یاد بگیرید اینکه چگونه بدن خود را حرکت دهید تا درد خود را افزایش ندهید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه از موقعیت‌هایی که درد شما را تشدید می‌کنند اجتناب کنید. همچنین ممکن است در مورد اصلاح وضعیت بدن و چگونگی استفاده از ارگونومی‌ مناسب در محل کار آموزش ببینید.

ورزش همچنین ممکن است بخشی از برنامه شخصی شما باشد. متخصص طب فیزیکی به شما کمک می‌کند تا یک تمرین ورزشی را که شامل عناصری مانند دامنه حرکات ورزشی، قدرتی و هوازی است، انجام دهید.

بخش فعال درمان فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند “خود مراقبتی” را یاد بگیرید. خود مراقبتی شما را قادر می‌سازد تا از طریق عادت‌ها و اصول درست، از بدن خود مراقبت بهتری داشته باشید.

درمان‌های تکمیلی

برخی از درمان‌های تکمیلی ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا بهتر با آرتروز کمر مقابله کنند. این روش‌های درمانی که بعضاً به عنوان درمان‌های جایگزین نیز شناخته می‌شوند، همراه با درمان‌های پزشکی معمول مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمان‌های مکمل به معنای جایگزینی مراقبت‌های پزشکی معمول نیستند. اگر از مکمل‌های غذایی یا داروهای هومیوپاتی (بدون نسخه) استفاده می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این داروها ممکن است با درمان دارویی تجویز شده تداخل داشته باشند.

درمان‌های تکمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• طب سوزنی
  • بازخورد زیستی
  • مکمل‌های غذایی تغذیه ای، داروهای گیاهی، نوشیدنی‌های چای و محصولات مشابه
  • یوگا

مداخلات جراحی

در موارد درد کنترل نشده، از دست دادن حرکت، از دست دادن احساس یا از دست دادن کنترل مثانه یا روده، جراحی برای برداشتن فشار از اعصاب نخاعی یا نخاع ممکن است بلافاصله ضروری باشد.